5 zasad urządzania biura typu open space

Biura typu open space z jednej strony umożliwiają ciągły kontakt ze współpracownikami i swobodną wymianę pomysłów, a z drugiej – mogą nieco utrudniać wykonywanie obowiązków zawodowych. Wszystko jest jednak kwestią prawidłowej aranżacji, która uwzględnia kilka czynników mogących wpływać na komfort i efektywność pracy. Jakich? Przeczytaj nasze wskazówki dotyczące urządzania przestrzeni otwartych dla pracowników.

Regulacje prawne

Według przepisów BHP na jednego pracownika powinny przypadać 2 metry kwadratowe powierzchni podłogi niezajętej przez urządzenia techniczne. Ponadto przepisy mówią również o rozmieszczeniu monitorów w poszczególnych stanowiskach, przedmiotach w zasięgu ręki pracownika oraz o odległości monitora od oczu, która ma być nie mniejsza niż 0,4-0,75 metra.

Akustyka

Kolejna zasada dotyczy odpowiedniej akustyki, która jest niezmiernie ważna w pracy w miejscu typu open space. Aby była jak najlepsza, polecamy zastosować wykładziny z podkładem akustycznym oraz technologie maskowania dźwięku oparte na głośnikach emitujących fale radiowe na częstotliwości zbliżonej do mowy ludzkiej. Technologia ta skutecznie tłumi słyszalność ludzkich głosów, jednocześnie redukując zrozumiałość mowy. Świetne, prawda?

Oświetlenie

Aranżacja biura open space to także dobór prawidłowego oświetlenia. Najlepiej jest zaaranżować je tak, by wpadało do niego jak najwięcej naturalnego światła. Poza tym trzeba pamiętać też o oświetleniu sztucznym (zwłaszcza zimą). Rozmieszczenie żarówek powinno być zaplanowane w taki sposób, aby zapewnić równomierne światło w każdym miejscu w biurze. Zadbaj też o to, by na blacie każdego pracownika stała mała, biurowa lampka.

Meble i ścianki

Aranżacja przestrzeni open space powinna umożliwić nieskrępowaną wymianę informacji z zachowaniem choć minimum prywatności. W tym celu sprawdzi się podział przestrzeni na poszczególne stanowiska, które będą od siebie odgrodzone mobilnymi ściankami (także takimi wbudowanymi w meble) lub ściankami działowymi.

Strefa ciszy i relaksu

Praca w open space może dla niektórych być bardzo męcząca. Jeśli masz możliwości finansowe i miejsce, wydziel w tej przestrzeni tzw. strefę relaksu i ciszy służącą wyłącznie odprężeniu. Zadbaj o wygodne fotele i kanapy! Zobaczysz, że pracownicy docenią takie miejsce, w którym mogą spędzić przerwę i nie myśleć o pracy.

Opublikowano